בטיחות עבודה בגובה קו חיים

עבודה בגובה בצורה נכונה – 5 טיפים שחשוב להכיר

תחומים רבים, כולל עבודה בגובה בענף הבנייה והאחזקה, דורשים שהייה של עובדים בגבהים העלולים להוות סכנה ממשית לעובד במקרה של נפילה. החלק החשוב והמאתגר ביותר של חברות המתמחות בעבודות גובה, הוא לשמור על בטיחות העובדים, מניעה של פגיעה וחבלה במהלך העבודה היום יומית.
בשנה האחרונה, נהרגו תשעה עובדים שצנחו אל מותם במהלך העבודה, מקרים שהיו יכולים להימנע בקלות בעזרת הקפדה על עבודה על פי הנהלים והתקנים המקובלים בענף. תקנות העבודה בגובה, אשר נכנסו לתוקפן כבר בשנת 2007, מרכזות בתוכן נהלים לבטיחות עובדים אשר נכתבו בדם. שמירה על בטיחות העובדים היא לא נושא בו יש להקל ראש. עבודה נכונה בגובה מצילה חיים.
כדי למנוע מקרים של פציעות ותאונות בעבודות גובה, ישנן פעולות חשובות שניתן לבצע ולהקפיד עליהן במהלך העבודה.

תכנון נכון של ביצוע עבודה בגובה

התחלה של עבודה בגובה בצורה בטוחה, מתחילה בתכנון נכון ומקיף של הליך העבודה. חשוב לבדוק ולצפות מראש פרמטרים שונים כדי לנהל את הפעילות בגובה בדרך הטובה והבטוחה ביותר. סקרו הייטב את המקום בו צפויה העבודה להתרחש, כדי למנוע הפתעות בהמשך. נתונים כגון – גובה משטח העבודה, החומרים השונים מהם בנוי משטח העבודה (בטון, גג רעפים, גג איסכורית, וכו’) צריכים להילקח בחשבון. הכלים בהם משתמש העובד לביצוע העבודה, מקום אכסונם לשימוש וגישה נוחה אליהם, ייקלו על ביצוע העבודה וימנעו תנועה מיותרת העלולה לסכן את העובד.
בדקו מה הן דרכי הגישה השונות לאזור העבודה וממנו, ירידה בטוחה ודרכים לחילוץ במקרה של תקלה. חשוב ביותר להיות בקיאים במגוון הנהלים הספציפיים הכלולים לביצוע העבודה המדוברת. תכנון נכון של עבודה בגובה תורם לאיכות העבודה, יעילות העבודה והכי חשוב – שומר על העובדים.

ציוד מגן עבור עבודה בגובה

לביצוע עבודות בגובה דרוש ציוד מיוחד אשר שומר על העובד הפועל בסביבה עתירת סכנות. בכל הנוגע לפעולות כמו עבודה בגובה, חשוב מאוד להקפיד בכל זמן מוגדר בו העובדים בגובה יהיו לבושים בצורה שתגן עליהם ממגוון תרחישים. עובדים בגובה מחויבים בחבישת קסדה המגנה על ראשם במקרים של נפילת חפצים באזור העבודה. חשוב גם להקפיד על נעלי עבודה גבוהות וחזקות בעלות סוליה למניעת החלקה, בגדים נוחים וכפפות לביצוע העבודה. מעבר ללבוש האישי של העובדים, חשוב לדאוג לרתמות בטיחות המתאימות לאופי העבודה, חבלי בטיחות, רצועות בולמות נפילה ומערכת קו חיים השומרת על העובד ומאבטחת אותו מפני נפילות.

בדיקת תקינות הציוד של עבודה בגובה

ציוד המשמש עבור עבודה בגובה חייב להיות תקני ומטופל באופן קבוע על פי הוראות היצרן. תקנות הבטיחות לעבודה בגובה, מחייבות אספקה של ציוד תקין שנבדק לפני השימוש ומחויבים לספק את כל המידע הדרוש בנוגע לביצוע הבדיקות ותדירותם. כמו כן, ציוד שהופעל במקרה של מניעת נפילה ייצא משימוש עד לבדיקה והחלפת מכלולים לפי הצורך עבור עבודות בגובה.

הכשרות עובדים עבור עבודות בגובה

עבודות גובה, נחשבות לכל פעילות בה העובד נדרש להיות בגובה של שני מטרים ומעלה מעל הקרקע. תקנות “בטיחות בעבודה” מחייבות כל עובד עבודות בגובה מסוג זה לעבור הכשרות וקורסים שונים המתאימים לאופי העבודה. כמו כן, מבוצעות ביקורת פתע באתרי בנייה וקבלן שיימצא מעסיק עובדים ללא הכשרות מתאימות עלול להיקנס בעשרות עד מאות אלפי שקלים ואף להגיע למצב של עצירת העבודה לאלתר. סוגי ההכשרות משתנים על פי סוג העבודה והידע הנדרש לביצועה. לדוגמה: עבודה על סולמות, עבודה על פיגומים, סלי הרמה, גגות וכו’. הכשרות וקורסים אלו מתבצעים במוסדות ובחברות המוכרות על ידי משרד התמ”ת.

הסכנות הצפויות בתחום עבודה בגובה

פועלים העובדים בתחומי עבודה בגובה, חשופים לסכנות רבות ותרחישים העלולים להסתיים בנפילה מגובה. לצערנו בשנים האחרונות היו מקרים רבים מסוג זה אשר היה ניתן למנוע בעזרת אבטוח נכון של העובד. ישנן לא מעט מערכות אבטחה לעובדים בגובה, המונעות נפילות ופציעות בצורה יעילה ובטוחה. חשוב לבחור חברה בעלת וותק רב בתחום ובעל הרשיונות הרלוונטיים. בתחום עבודות בגובה, אחת המערכות היעילות והבטוחות ביותר הנמצאת בשימוש אצל חברות הקבלן המובילות היא מערכת קו חיים. מערכת קו חיים, מותקנת לאחר מיפוי וסקירה מקצועית של השטח המיועד לעבודה, על ידי מהנדס קונסטרוקטור. לאחר מכן, נמתחים כבלים ומסילות המחוברים לנקודות עיגון בשטח, אליהם מתחבר העובד בעזרת רתמה ייעודית. מערכת זו מאפשרת לעובד ציר תנועה נוח ומגינה עליו מפני נפילות. ישנן מערכות שונות של קווי חיים המיועדות לאבטחה במקומות שונים. לדוגמה: קו חיים קבוע, קו חיים נייד, קו חיים אופקי וקו חיים אנכי. למערכות השונות של קווי החיים ישנם תקנים המשתנים ממערכת למערכת וחובה להיות בקיא בפרטי התקנים השונים, כדי להתאימם לתנאי המבנה ודרישות הבטיחות.

 

Email
Phone
WhatsApp
WhatsApp
Phone
Email